Werkwijze

Wanneer je als ouders merkt dat het niet goed gaat met je kind, of dat je kind wel wat extra hulp of ondersteuning kan gebruiken, kun je ervoor kiezen om een kindercoach in te schakelen. Een kindercoachingstraject is kortdurend en laagdrempelig.

1. Tijdens een eerste telefonische kennismaking bespreken we met elkaar wat de hulpvraag is. Ik leg uit hoe een kindercoachingstraject eruitziet en we kijken of we een goede match zijn. Als dat het geval is, plannen we een ontmoetingsgesprek en stuur ik een vragenlijst via e-mail.

2. Tijdens het ontmoetingsgesprek bespreken we de ingevulde lijst en probeer ik een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van hoe de situatie nu is en aan welk(e) doel(en) gewerkt mag worden. Na de intake plannen we de eerste sessie met je kind.

3. In deze eerste sessie met het kind leren we elkaar kennen, gaan we samen op zoek naar de uitdagingen en formuleren we de hulpvraag van het kind. Het kan zijn dat de hulpvraag van het kind anders is dan die van de ouder(s), maar vaak wordt tijdens het werken aan het doel van het kind, ook de hulpvraag van de ouders meegenomen. De hulpvraag van het kind is voor mij leidend. De eerste sessie kan soms samen met de ouder(s) plaatsvinden, omdat dit voor het kind wat minder spannend kan zijn. Bij voorkeur zijn de sessies één op één, om te voorkomen dat het kind te veel rekening houdt met de ouder(s).

4. Tijdens de vervolgsessies maak ik gebruik van verschillende methoden om het kind zijn kwaliteiten en talenten te laten ontdekken, emoties te leren herkennen, oplossingsgericht en positief te denken. Ik kijk hierbij naar wat bij het kind past, welke interesses er zijn en wat het kind nodig heeft. Wat ik vaak inzet tijdens de sessies, is creativiteit. Hierbij worden zowel het hoofd, de handen als het hart aangesproken. Door creatief bezig te zijn kan het voor een kind makkelijker zijn om emoties te voelen en te uiten. Ook maak ik gebruik van ontspannings-, en ademhalingsoefeningen, spelletjes en boeken. Soms gaan we lekker de natuur in en doen we de sessie in de buitenlucht. Ook hierbij geldt dat elk kind anders is en ik zoveel mogelijk aansluit bij de belevingswereld van het kind. Stapsgewijs gaan we samen de route afleggen naar het hart van het kind, daar liggen immers de inzichten verborgen.

5. Wanneer zowel het kind als de ouders eraan toe zijn om zelfstandig en met vertrouwen het ingeslagen pad te vervolgen, ronden we het traject af met een eindsessie. We evalueren het afgelegde coachingstraject en bespreken een eventueel vervolg.

6. Soms kan het fijn zijn voor een kind om af en toe langs te komen voor een gesprekje, ook na afronding van het traject. Dit kan altijd ingepland worden als een Lucht-je-hart-gesprekje. Een dergelijk gesprek is puur om het hart te luchten, even te ventileren, maar wordt niet gezien als volledige sessie.

Tussen de sessies door bespreek ik, waar nodig, de voortgang met de ouders. Ik respecteer echter de privacy van het kind tot in hoeverre ik bespreek met ouders wat het kind mij heeft toevertrouwd. Uiteraard zijn er uitzonderingen die te allen tijde met ouders besproken moeten worden.

Wanneer het op prijs wordt gesteld of wanneer ik dat zinvol acht, kan ik in samenspraak met de ouders besluiten om een overleg te plannen met de leerkracht of andere betrokken hulpverleners.